čtvrtek 9. ledna 2014

Čtenářské ohlédnutí za rokem 2013


Tento článek přidávám trochu opožděně, nicméně jsem to dříve nestihla a tak doufám, že mi to prominete :-)

Za rok 2013 jsem přečetla celkem 65 knih, 6 knih jsem nedočetla – buď mě nudily, stály za houby, nebo mě zklamaly svým obsahem. K těm se dále vyjadřovat nebudu, nestály mi ani za to, abych na ně psala recenzi.


V následujícím článku se můžete podívat na seznam 11 nejlepších knih pro rok 2013. Dále najdete též knižní postavy, které jsem si zamilovala, nebo mě zaujaly něčím jiným a vím, že je z hlavy taky jen tak nedostanu.






11. místo - série Divergence


Dystopická série od Veronicy Roth s originální zápletkou, kde jsou obyvatelé rozdělení do 5 frakcí, které mají dále naplno určovat jejich život.

V těchto knihách najdete spoustu originálních postav. Jo jo, hádáte správě – Čtyřka je nejlepší :-) Za zmínku ale jistě stojí také Tris, Uriah a další.

A pokud se na tuto sérii chystáte nebo ji již máte přečtenou, nezapomeňte, že v dubnu u nás bude mít premiéru film „Divergent“ natočený na motivy 1. knihy.













10. místo - Zítra začnu nový život!

Román s prvky komedie a detektivky z pera francouzského spisovatele Gillese Legardiniera. Aneb co je žena ochotná udělat pro to, aby si jí všiml nový soused. Do paměti se mi trvale zapsala nezapomenutelná scéna s poštovní schránkou :D

U této knihy jsem několikrát (a to doslova!) brečela smíchy. Ačkoliv se v příběhu vyskytuje několik „jasných“ prvků (koneckonců je to román), pro mě byl neskutečně milý, originální a napsaný s takovým citem, nadhledem a milým humorem, že jsem ho sem nemohla neuvést. Navíc stojí za povšimnutí, že je psán v ich formě z pohledu hlavní hrdinky Julie ale autorem knihy je muž – ve Francii velmi uznávaný spisovatel. Též mě dostal jeho doslov na konci knihy.

Takže pokud chcete něco odpočinkového, něco u čeho se zasmějete a pobavíte, určitě tuto knihu neopomeňte!

Recenze - Zítra začnu nový život!







9. místo - série Vesmírná pouť

Trojdílná sci-fi sága s prvky thrilleru, psychologického dramatu a tématy zabývajícími se palčivými etickými a filosofickými otázkami. Děj se odehrává na 2 lodích, které mají stejný cíl – osídlit novou zemi. Loď Empyreum je v pořádku a může svou misi naplnit. Ovšem Nový obzor má vážné problémy - tamější ženy nemohou otěhotnět. Jejich kapitánka se však nemíní vzdát, a proto naplánuje útok a únos všech děvčat z Empyrea.

Působivá sága, jejíž 1. díl mě moc nenadchnul, zatímco ten 2. mě dostal maximálně. A. K. Ryan stvořila naprosto uvěřitelné postavy, vyhrála si s dětskou psychikou, zabývala se takovými problémy jakými je umělá reprodukce, darování ženských vajíček, mateřství, co to znamená být duchovním vůdcem, co vlastně je dobré a co zlé a kdy se hranice začnou stírat…

Rozhodně doporučuji, četba stojí za to, a pokud vás 1. díl nenadchne nebo zmate, nenechte se odradit a pokračujete směle do 2. dílu – Jiskry, nebudete litovat a zažijete opravdu pořádné dobrodružství, kde nebudete vědět na čí stranu se přiklonit, protože žádný z hrdinů není jen a jen dobrý – a proč? Chovají se totiž jako my.









8. místo - série Nebe

Naprosto úžasná série, která vás ze začátku trochu zmate, ale pak vás strhne neskutečnou propracovaností, psychologií postav (juch, juch, juch), originálními nezapomenutelnými hrdiny, humorem a… ehm, no jo, no – prostě Perry, Roar a Árie. Kdo četl, tak mě chápe ;-) Nebudu o tom v superlativech mluvit více, kdo chcete, přečtěte si mé recenze ;-)















A nyní bych ráda upozornila na fakt, že následující knihy od 7. do 2. místa jsem řadila poněkud těžce, protože tyto knihy bych ráda dala na první příčky všechny :-)





7. místo - série Roztříštěná


Pokud jste četli mé recenze, pak víte, že mě tato série nadchla maximálně a délka recenzí o tom asi vypovídá sama za sebe…

Takže jen ve zkratce co mě tak dostalo: neuvěřitelně krásný, procítěný, originální a silný styl psaní Tahereh Mafi, postava Warnera, jehož jsem nesnášela a nemohla mu přijít na jméno v 1. díle, zatímco v tom 2. jsem se do něj ehm… skoro zamilovala (jo, je to k Adamovi nefér, já to chápu, ale mám v tom menší zmatek jako Juliette) a pak také neotřelý příběh (který v 1. části možná působí klišoidně, nicméně ve 2. části změní směr tak, až nevíte, kde vám hlava stojí).











6. místo - série Měděný jezdec

Neuvěřitelně silný příběh, který vás strhne propracovaností, historickým kontextem i postavami. Nebudu se k tomu vyjadřovat více, protože plánuji přidat recenze, v nichž se k tomu vyjádřím obšírněji (však mě znáte), takže si je můžete přečíst.

Jen upozorňuji, že tato série je rozhodně pro čtenáře minimálně od 18 let, ale raději bych tu hranici zvedla na 20 let.

Recenze na 1. díl - Měděný jezdec
Recenze na 2. díl - Taťána a Alexandr















5. místo - Protože tě miluji

Velmi zajímavý příběh z pera francouzského spisovatele, který si rozhodně zaslouží vaši pozornost. Guillaume Musso rozehrává příběh plný záhad, napětí, nečekaných zvratů, silných lidských osudů a charakterů včetně velmi sympatických postav.

A je možné, že na konec budete zírat jako já, protože to, jak to celé dopadlo... ! No koho by to na začátku, uprostřed knihy nebo v jejím závěru NAPADLO!















4. místo - Marcelo ve skutečném světě

Krásný příběh o mladém muži Marcelovi, který vás chytne a nepustí. Příběh o dnešním krutém světě, ale též o tom, že i dnes v něm žijí lidé, kteří se snaží dělat to, co je správné a nezastaví se, když jim život hází klacky pod nohy, a to ani v případě, že jsou „trochu jiní“ jako Marcelo.

Recenze - Marcelo ve skutečném světě














3. místo - (Ne) obyčejný kluk

Další krásná, silná a inspirativní kniha, která ROZHODNĚ stojí za přečtení. A ačkoliv obálka či anotace svádí k tomu zařadit tento příběh spíše do těch, které jsou pro děti, nevěřte tomu. Je to příběh pro VŠECHNY generace.

Pokud máte nějaký ten tělesný „nedostatek“ a jste z něj „zdrblí“, možná po přečtení této knihy přijdete na to, že to s vámi ještě není tak zlé ;-)














2. místo - série Drahokamy

Ach jo, co říct o této super-skvělé-úžasné sérii? Napadá mě „super na entou“ ;-) Knihy pro milovníky cestování časem a vtipných hrdinek se svou hlavou.

Co můžete čekat?  Sympaťáka skvělého Gideona, bezkonkurenčního Xemeriuse, vtipné hlášky a situace, romantiku přesahující čas, zlého padoucha a nečekaný konec! Uff, dochází mi nápady… Prostě si to přečtěte a uvidíte! ;-)

Recenze - série Drahokamy












1. místo - Vykoupená láska


O prvním místě jsem nemusela dlouho hloubat, prostě si stačilo vzpomenout, ve které knize bylo všechno, co mám ráda. Tedy silný příběh se skutečnými, reálnými hrdiny, které si NELZE NEZAMILOVAT. Dále psychologické vývoje postav, vtipné scény (aneb ach, ty ořechy! :D) moudré a poučné prvky, zásadně neklišoidní scény. Hlavní mužský hrdina – chlap, kterého by chtěla každá (trochu rozumně uvažující dívka či žena), nenaivní hlavní ženská hrdinka.

Nad touto knihou uroníte slzu, zasmějete se i zasníte. Budete skřípat zuby, nadávat, držet všechny palce, které máte (i ty, které nemáte) a na samotném konci skončíte úplně citově vyprahlí ale šťastní, že jste na tento poklad (knihu) narazili.

Ještě pořád je vám to málo? Pak klikněte níže a ROZHODNĚ se nenechte zblbnout tou zavádějící harlekýnskou obálkou, která o knize může vyprávět asi tak, jako sněhulák o létě (vlastně, echm, kromě Olafa ;-)).








A na závěr ještě méně příjemné hodnocení – aneb kniha, která mě v roce 2013 zklamala jako dosud žádná jiná. A i když by mě před jejím čtením nenapadlo, že bych ji sem mohla zařadit, bohužel ji sem musím dát…











Největší čtenářské zklamání:

Rekviem od Lauren Oliver - závěrečný díl jinak naprosto úchvatné série Delirium. Nechci se v tom znovu pitvat a proto, pokud vás zajímá můj názor a proč jsem ji zařadila právě sem, přečtěte si mou recenzi:










Tak, to byly knihy pro rok 2013. Doufám, že jsem se třeba strefila i do těch vašich oblíbených, či vám dala inspiraci pro vaši četbu ;-)


A nyní už k postavám, které mi utkvěly v hlavě a nemůžu je z ní dostat. Schválně neuvádím pořadí, protože to by bylo zhola nemožné.







Michael Ozeáš – Vykoupená láska

Proč? Je to muž, kterého si prostě a zkrátka zamilujete po 2 kapitolách. Pracovitý, slušný, věřící, nenaivní, vtipný.

Ví, že bojovat za lásku se musí, ovšem i to, že někdy je lepší přestat bojovat, aby věci mohly jít správným směrem. Muž, který nemá v ústech jen krásná slova (že, Romeo) ale též mozek a vypovídají o něm i jeho činy.

Jak už jsem psala v recenzi, tak on a Marcus Vinicius jsou JEDINÉ mužské postavy, které mě dostaly do kolen. Ti, co četli, tak vědí ;-)







Xemerius – série Drahokamy

Proč? Asi těžko byste našli otravnější, vlezlejší, vtipnější, srdečnější, vřelejší, originálnější a sympatičtější postavu. Získal si mě po prvních slovech, která vypustil ze své „kamenné“ pusy. 












Aaron Warner – série Roztříštěná

Proč? Naprosto neskutečná postava, kterou je NEMOŽNÉ zařadit do jedné škatulky. Na jednu stranu darebák, že byste ho kopli, na stranu druhou kluk/muž (???) kterého byste objali. 













Taťána Metanovová – série Měděný jezdec

Proč? Je to totiž hrdinka, která prošla neskutečnou proměnou a stala se ženou, která ví, co chce, co je pro ni důležité, pro co bude riskovat všechno. Je schopná se učit a přizpůsobovat se, dodat druhým naději, být neoblomná i soucitná současně. Pro ty, které miluje, je schopná téměř všeho… 











Auggie – (Ne) obyčejný kluk

Proč? Ač se s ním život nemazlil, nezahořknul, ale stal se inspirací nejen pro postavy kolem sebe ve své knize, ale rovněž pro čtenáře. Bylo by fajn, kdyby si tuto knihu přečetlo co nejvíce lidí, a ti aby ji doporučili dalším… 

Možná by pak všichni byli šťastnější, kdyby si uvědomili, že na světě to nikdo z nás nemá jednoduché a každý máme nějakou tu nedokonalost – ať už tělesnou nebo jinou.









Princ Ash – série Železná víla

Proč? Je to ten nejméně předvídatelný mužský romantický hrdina, který jediný, když řekne, že chtěl hlavní hrdinku zabít, tak to myslel FAKT vážně. Ledový a nepřístupný tak, že byste s ním rádi zatřásli, ovšem na konci 2. dílu vás překvapí tak, že se málem skácíte. 











Waverly – série Vesmírná pouť

Proč? Waverly je hrdinka, která umí pořádně překvapit. Umí být neskutečně soucitná a hodná, milující ale také krutá. A vy ji za to nemůžete nesnášet, protože nevíte, jak byste se na jejím místě chovali vy. Maximálně lidská postava, která se nevyhne ničemu, s čím zápasíme my sami.












Roar – série Nebe

Proč? Taky jedna z mužských postav, kterou nelze nemilovat a netečně číst jeho repliky v knize. Je milý, neskutečně vtipný, neuškodilo by mu více skromnosti (v tom jsem zajedno s Árií), nicméně každou scénu s ním si náležitě užívám a pevně věřím, že se i on dočká svého šťastného konce. Skvělý přítel a obratný bojovník se super sluchem, co více si přát? :-) 









To byly postavy, které se mi za tento rok zapsaly do paměti a nad kterými ještě často přemýšlím a těším se na ně (buď v re-readingu nějaké knihy či v pokračování, které má teprve přijít).


Doufám, že se vám článek líbil, inspiroval vás nebo zaujal a klidně se se mnou podělte o vaše názory ;-)






Obrázky: google.com

Žádné komentáře:

Okomentovat

Za všechny názory a komentáře vám předem děkuji, nenechám je bez odezvy a můžete mi věřit, že z každého jednoho mám velkou radost :-)