sobota 14. března 2015

Válečný kůň & Jen si troufni


V dnešních mini-recenzích si můžete přečíst názor na 2 zcela odlišné knihy. Válečného koně od Michaela Morpurga a na 2. díl série Pushing the Limits od Katie McGarry - Jen si troufni.










Válečný kůň

Originální název: War Horse
Autor: Michael Morpurgo

Český překlad: Tereza Grufíková
Nakladatelství: Pragma
Rok vydání: 1982, v ČR 2011
Počet stran: 174






Anotace:

Píše se rok 1914 a Joey, kůň farmáře, je prodán armádě a vržen doprostřed 1. světové války na západní frontu. Když Joeyho odvlečou, stýská se mu po Albertovi, farmářovu synovi, kterého musel opustit.

V armádě bojuje tento nádherný ryzák nejprve v řadách kavalerie, potom tahá těžká děla do předních linií, aby nakonec jako zubožená troska odvážel z bojiště do lazaretu zraněné vojáky, kteří nejsou o mnoho starší než Albert. Brodí se studeným bahnem mezi krátery po dělostřeleckých granátech a vzpomíná na život na farmě. Jen vzpomínky na milovaného přítele mu umožňují přežít všechna zranění, nemoci a strádání.

Setká se ale ještě někdy s Albertem?






Můj názor:

Proč jsem si přečetla tuto knihu, je asi jasné - velmi opravdu velmi se mi líbil film War Horse. Když jsem ho tehdy viděla poprvé, vůbec jsem netušila, že existuje knižní předloha, no a jakmile jsem se to dozvěděla, řekla jsem si, že si ji prostě musím přečíst.

Kniha mě hned ze začátku překvapila 2 věcmi. Za prvé: byla vážně tenká. A za druhé: schválně si tipněte, kdopak je hlavním vypravěčem příběhu? Ano, sám hlavní hrdina - Joey.

Kniha je psána velmi jednoduše a prostě. Nejspíš proto, že je vyprávěna koňskýma očima, které nemají tendenci věci přikrášlovat nebo odbíhat k nepodstatným detailům a odbočovat na cesty, které nikam nevedou.

Byla jsem hodně překvapena tím, jak Joey všechny situace v knize líčil - jasně a přímočaře. Během vyprávění celého příběhu jsem v sobě ani jednou nepocítila úzkost nebo na mě nepadala hrůza, jako během sledování filmu. Což je na jednu stranu dobře, protože knihu si klidně mohou přečíst i opravdu velmi mladí čtenáři a žádnou újmu jim to jistě nezpůsobí. Na stranu druhou mě to trochu mrzelo, protože jsem čekala větší propracovanost co se týče celku a působivosti knihy.

Musím se rovněž přiznat, že nebýt filmu, asi bych měla VELMI PODSTATNĚ SNÍŽENOU představivost, a to především díky oněm (mnohdy velmi strohým) popisům celého místa nebo situace, do níž se Joey dostal. A v tomto případ jsem byla vskutku ráda, že jsem nejprve viděla film a až poté četla knihu.

Když už jsme u toho, napadalo mě, že pokud by byl film rovněž vyprávěn z pohledu Joeyho, nebo by do něj byly alespoň přidány jeho myšlenky v určitých situacích, celý film by byl možná ještě více zajímavý. Ale to mě jen tak napadlo :-)

Díky Joeyho pohledu celý příběh letěl kupředu jako Joey sám a já se nestačila divit, když jsem se najednou ocitla na konci. Válečného koně rozhodně doporučuji všem, kterým se líbil film nebo které zajímá pohled na válku ze zcela jiné perspektivy.

Je to hrozné, ale napadlo vás třeba někdy při sledování různých historických filmů, kolik nejen lidí ale také zvířat válka připravila o život, zmrzačila je nebo zničila? Protože zvířata rozhodně mají psychiku a ať mi nikdo netvrdí, že když jsou z války zničení lidé, tak to na zvířata nemá žádný vliv. Je to vážně strašné, pokud se nad tím SKUTEČNĚ zamyslíte… Hloupé, sobecké a sebestředné tahanice o půdu, majetek atd. a kdo to odnese? Ne ti 2 co se nepohodli, ale VŠICHNI ostatní. Někdy nad lidstvem zůstává rozum úplně stát…




Celkové hodnocení:

«««««

Pokud jste viděli film War Horse, pak si rozhodně nenechte ujít příležitost přečíst si jeho knižní předlohu. Válečný kůň vám ukáže pohled na válku ze zcela jiné perspektivy.

Kniha je psaná citlivě a lidsky/koňsky :-) Nezabíhá do detailu ani nerozpitvává hrůzy války, takže si ji klidně mohou přečíst i opravdu mladí čtenáři.

Strohost a rychlost vyprávění jedni mohou hodnotit jako plus, jiní jako mínus. Sama se přikláním ke zlaté střední cestě a ocenila bych přece jen trochu větší propracovanost.







Jen si troufni 

Série: Pushing the Limits 2 (2 of 4)
Originální název: Dare You To
Autorka: Katie McGarry

Český překlad: Adéla Špínová
Nakladatelství: CooBoo
Rok vydání: 2013, v ČR 2014
Počet stran: 445




Anotace:

Kdyby někdo znal celou pravdu o Beth Riskové a jejím životě, okamžitě by poslal její matku do vězení a sedmnáctiletou Beth bůhvíkam. Takže chrání mámu za každou cenu. Dokud se na scéně neobjeví její strýc a přinutí Beth si vybrat mezi máminou svobodou a svým vlastním štěstím. Beth se musí nastěhovat k němu, žít s ním a jeho ženou, která ji nenávidí, a chodit do školy, kde jí nerozumí. Ani trochu. Snad kromě jednoho kluka…

Ryan Stone patří mezi zlatou mládež. Populární hráč baseballu a hvězda místního týmu má však tajemství, které nesmí nikomu prozradit. Ani kamarádům, se kterými sdílí všechno včetně hecování a výzev. Která z nich je nejšílenější? Pozvat na rande Skejťačku, která by o něj nezavadila ani pohledem.

Z výzvy se ale stane přitažlivost, kterou Ryan ani Beth nečekali. Najednou kluk s bezchybnou pověstí riskuje své sny a život pro holku, co miluje. A holka, která k sobě nikoho nepustí blíž než na pět metrů, si to najednou troufne.






Související recenze:






Můj názor:

Když jsem poprvé viděla obálku této knihy, ihned mě zaujala a po přečtení anotace jsem litovala, že nevyšla i u nás. Jenže světe, div se! Nakladatelství CooBoo vydalo 1. díl a za krátkou dobu po něm i tento, a já byla skutečně nadšená, protože to bylo jedno z mých nejrychleji splněných čtenářských přání. Škoda, že to takhle bleskově nejde vždycky :D

Pokud jste si četli mou recenzi na 1. díl této série (Překroč svůj stín), pak víte, že jsem jí dala „pouze“ 3 hvězdy, a že mě docela zklamala. Proto jsem k Jen si troufni přistupovala trochu s obavami.

Kniha je psaná opět ze 2 pohledů - Ryana a Beth - a musím říct, že se mi tento příběh líbil přece jen více než předchozí. Hlavní podíl na tom asi měly právě hlavní postavy. Beth a Ryan pro mě byli tak nějak „lépe uchopeni a zvládnuti“ než Echo a Noah. Nevím přesně, čím to bylo.


Zkrátka jsem Ryana měla ráda mnohem víc. Jeho problémy my přišly reálnější a jeho postava zrovna tak. Mísil se v něm ten zlatý hoch s předpoklady pro hvězdnou kariéru s jemným výtržníkem a někým, kdo vlastně neví, co má dělat. A upřímně - kdo to v jeho věku může vědět? Navíc jeho problémy (a celé jeho tajemství) jsou, mám dojem, problémy nejednoho z dnešních mladých lidí, jejichž okolí je mnohdy tak krutě přísné na těch nejnevhodnějších místech.

Co se týče Beth, tak ta mě svým chováním trochu štvala. Avšak pokud bych byla v její kůži, nejspíš bych byla též nedůvěřivá, bála bych se dalšího zklamání (ne-li hůř) a nedovedla si představit, že by mi někdo vůbec chtěl pomoci. Opravu - do jejího charakteru se člověku těžko vžívá, pokud si něčím podobným neprojde - a ne, děkuji, nemám o to zájem. Stačilo vidět, co s člověkem prostředí, „výchova“ a lidé kolem udělají… Další z knih, díky níž si můžeme lépe uvědomit a více vážit rodiny, pokud ji máme - té funkční i té polo-funkční, protože žádná rodina není dokonalá, každá „má ta svoje úskalí.“ Horší je, pokud ta úskalí vypadají jako třeba zde v rodině Beth…

Důvod, proč dávám 4 hvězdy, je především ten, že jsem i zde našla spoustu scén, které mi přišly zbytečné a které - pokud by se z knihy vypustily, neměla by kniha více jak 400 stran a rozhodně by plynula mnohem svižněji. Především ty části, které vyprávěl Ryan.

Onen pověstný milostný trojúhelník se sice objevil i zde, ale na rozdíl od jiných románů v tomto příběhu nerušil, nýbrž tak nějak přirozeně vyplynul z rozpoložení a charakterů postav. A dokonce i jeho vyřešení bylo dobré, neklišoidní a neubralo knize na vážnosti a kvalitě, což jsem opravdu ocenila.

Humor, který v knize místy byl, se mi velmi líbil. Zbytek postav mi byl mnohem sympatičtější než v předchozí knize (tedy alespoň většina z nich) a konec, který se sice DAL ČEKAT, nicméně byl originálnější, než jsem myslela, že bude. Takže z mé strany skutečně spokojenost :-)

Knihu bych vám opět doporučila spíše jako odpočinkovější četbu, ovšem MNOHEM LÉPE zvládnutou než předchozí díl.





Celkové hodnocení:

«««««

Jen si troufni je velmi zdařilý román, který volně navazuje na knihu Překroč svůj stín. Hlavní postavy Ryan a Beth jsou mnohem reálnější a stejně tak jejich problémy, které přímo vychází z dnešní doby a mnoha lidem nebudou cizí.

Nebýt nudnějších a mnoha zbytečných pasáží, které jsou do děje zařazeny, neměla bych jí téměř co vytknout. Pokud se vám styl psaní Katie McGarry v předchozí knize líbil, neváhejte nad touto.






Obrázky: pinterest.com

2 komentáře:

  1. Ani som netušila, že existuje knižka Vojnový kôň. Film som videla asi dvakrát a veľmi sa mi páčil, aj keď mi pri jeho pozeraní nebolo práve najlepšie. Vojna naozaj veľa uškodila a doteraz mám pár scén v hlave. Aké drastické to celé bolo.. ale má to krásny príbeh.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. přesně, mě film taky zasáhnul. silný příběh, skvěle zpracovaný :-)

      Vymazat

Za všechny názory a komentáře vám předem děkuji, nenechám je bez odezvy a můžete mi věřit, že z každého jednoho mám velkou radost :-)