neděle 26. července 2015

Dýchání pod vodou & Dotek anděla - Recenze na knihy


Po delší době 2 mini-recenze. První z nich je kniha poměrně známé autorky Alex Flinn - Dýchání pod vodou a druhou je Dotek anděla od mnohem známějšího autora Thomase Breziny.









Dýchání pod vodou

Série: Dýchání pod vodou 1 (1 of 2)
Originální název: Breathing Underwater
Autorka: Alex Flinn

Český překlad: Miloš Chlouba
Nakladatelství: Moba
Rok vydání: 2001, v ČR 2013
Počet stran: 256






Anotace:

Nick je jedním z vyvolených. Studuje vysokou školu, je inteligentní, oblíbený, bohatý. Lidé si myslí, jak snadný má život. Až na jednu věc. Nick nikdy nikomu neřekl o otcově násilnické povaze. Když se Nick setká s Caitlin, myslí si, že se všechny jeho problémy vyřeší. Caitlin má všechno, co Nick kdy chtěl - je krásná, talentovaná a miluje ho. Najednou se všechno změní. Nick se musí smířit s tím, že mu jeho otec dal víc než jen zelené oči a peníze. V trýznivé cestě sebeobjevování se Nick dozví pravdu o sobě samém – věta „jaký otec, takový syn“ v sobě může skrývat i cosi děsivého. 






Můj názor:

Tato kniha upoutala mou pozornost originálním názvem a anotací, která se zaobírá tématem ne příliš často zpracovávaným (anebo jsem na něj dosud nenarazila).

Příběh je psán z pohledu Nicka a navíc je doplněn o retrospektivní záběry na jeho život pomocí zápisků z jeho deníku. Díky tomu si o něm můžeme udělat lepší obrázek a nutno říct, že vůbec není hezký.

Nick je postava, kterou bych... asi propleskla. Nevím, čím to bylo, ale neměla jsem ho ráda a to i přesto, že jsem věděla, že se nebude chovat právě ukázkově. Nejspíš mi na něm vadilo, že jeho hnusné chování se vzalo tak nějak „odnikud“. Nejspíš mi chyběla nějaká hlubší sonda do jeho povahy, nebo lepší uchopení jeho charakteru...

Ovšem pokud mi vadil Nick, tak z Caitlin jsem přímo rostla. Ji jako ženskou hrdinku jsem nedokázala pochopit UŽ VŮBEC. Proč? Tak tedy za a) na 1. rande vyzná Nickovi lásku a to i přesto, že se k ní předtím choval fakt hnusně, za b) nechá si od Nicka líbit to, jak jí poroučí, zakazuje jí to a to, nadává jí a shazuje ji před ostatními, no a konečně za c) sotva si Nick uvědomí, že to přepísknul a velmi chabě se jí omluví + vyhrabe nějakou „dojemnou“ příhodu z minulosti, ona si z něj málem sedne na zadek a vše je zapomenuto. No tak!!! VÁŽNĚ???

Zkrátka se mi těžko věří, že by si tohle holky / ženy nechávaly líbit, ale možná je to jen díky mé vlastní povaze, že beru toto chování jeho nepředstavitelné. Na druhou stranu tedy doufám, že pokud takové ženy a dívky jsou, třeba jim tato kniha pomůže otevřít oči a uvědomit si, jakého parazita a diktátora si k sobě pouštějí.

Co opravdu oceňuji, tak autorčino popsání mnohých sezení v nápravné skupině. Opravdu věřím, že nějak takto to v těchto zařízeních vypadá a že práce, kterou tamější pracovníci odvádějí, je přesně takto (i mnohem více) náročná. Skláním se před všemi, kteří svůj život věnují pomoci těmto lidem a opravdu mají můj hluboký obdiv.

Dýchání pod vodou je kniha spíše průměrná, která se nečte vyloženě špatně, ale proto, aby mě zaujala a získala si mě, jí mnohé chybělo. Konec mi přišel náhlý i včetně toho, jak se z příběhu vypařila Caitlin. Čekala jsem také propracovanější vyústění situace mezi ní a Nickem, protože mi to přišlo opravdu uspěchané. Když nad tím tak přemýšlím, tak právě jim dvěma bylo na konci opravdu dáno velmi málo prostoru.

Ještě musím zmínit negativní aspekt v grafické úpravě knihy, a sice to titěrné a nahrabané písmo u Nickových zápisků z deníku. Kvůli luštění písmen se četba značně zpomalila a častá snaha rozeznat některá písmena mi četbu rovněž otrávila. Podle mého názoru by stačilo tyto zápisky odlišit prostou kurzívou. Ušetřila by se barva i nervy čtenářů, protože dle komentářů nejsem první ani poslední, komu to vadilo.




Celkové hodnocení:

«««««

Průměrná kniha, která může zaujmout spíše mladší a (nebo) nenáročnější čtenáře. Postavy mi nebyly právě sympatické a příběh celkově podle mého názoru také nebyl právě dobře uchopen.

Své čtenáře si kniha jistě získá, ale za sebe hodnotím 2 hvězdami. Dýchání pod vodou nebyla vyložená katastrofa, ale opravdu jsem čekala MNOHEM víc.








Dotek anděla

Série: Dívčí tajemství 2 (2 of 4)
Originální název: Amy Angel
Autor: Thomas Brezina

Český překlad: Michaela Škultéty
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2007, v ČR 2008
Počet stran: 328





Anotace:

Tajuplný a napínavý příběh patnáctileté Amy. Nesmělá dívka se sama v sobě příliš nevyzná, má problémy s rodiči a nejraději by se před celým světem někam schovala. To však bohužel nejde. Jejím idolem je slavný zpěvák Matt M. Amy moc touží po jeho podpisu, ale z jejich osobního setkání je velmi zklamaná. Zjistí, že její idol je zhýčkaný sobec. Po řadě nešťastných náhod Matt způsobí těžkou autohavárii a upadne do kómatu. Aby se vrátil zpět do života, musí konat dobro, pomáhat jiným lidem a přestat myslet pouze na sebe. Jediný, kdo ho vidí, je Amy, neboť právě ona se ho dotkla jako poslední. Matt se jí pravidelně zjevuje v podobě anděla s černými křídly.

Mohou Matt a Amy pomoci jeden druhému a navzájem se zachránit?







Můj názor:

Tato kniha mě zaujala líbivou anotací slibující pěkný příběh, který by mohl mít něco do sebe. Upřímně jsem od knihy nic extra nečekala, a proto jsem byla velmi příjemně překvapená tím, co jsem v ní nalezla.

Styl autorova psaní je velmi příjemný, věcný a trefný. Popisy nejsou rozvláčné, ale dlouhé tak akorát, abyste věděli vše a přitom nebyli zahlceni. Zápletka je podaná jasně, žádné nečekané zvraty, avšak i přesto si příběh dokázal udržet mou pozornost.

Líbilo se mi, jak byla rozebrána psychika hlavních postav - tedy že žádný z charakterů nejednal jen tak, aby se „něco dělo“, ale každý čin měl svůj důvod. Jelikož je tato kniha určena mladší čtenářům, dalo se pochopit autorovo zjednodušené podání určitých pasáží. Ani toto však knize neubralo na kvalitě.

Pokud bych tento příběh četla jako mladší, jistě bych mu udělila plný počet hvězd, jelikož jsem se k němu ale dostala v tolika letech, kolik mi je, dávám „pouze“ 3 potažmo 4 hvězdy.

Hledáte-li nějakou pěknou, nenáročnou, jednoduchou a v podstatě oddechovou četbu, jste u Thomase Breziny na správné adrese. Pokud jste mladší (nebo hledáte vhodnou, slušnou, poučnou a velmi pěkně napsanou knihu pro mladší čtenáře), určitě vám ji doporučuji.

Stejně jako bych si dovolila doporučit i další knihy od tohoto autora a to i přesto, že jsem od něj další díla zatím nečetla. Dotekem anděla se u mě Thomas Brezina zapsal jako velmi kvalitní, přemýšlivý, vypsaný a čtivý autor, jehož knihy bych neváhala dát vlastním dětem.




Celkové hodnocení:

«««(«)«

Velmi kvalitní kniha, kterou bych doporučila především mladším čtenářům. Jednoduchý a přesto velmi povedený a poučný příběh s příjemnými postavami s propracovanou psychikou.

Nižší hodnocení uděluji jen kvůli tomu, že jsem už přece jen starší, než je zamýšlená cílová skupina, pro kterou je tato kniha určena. Jinak vám ji doporučuji všemi deseti ;-)





Obrázka: pinterest.com, google.com

2 komentáře:

  1. Dýchaní pod vodou som si chcela prečítať, ale nakoniec som od toho upustila. Asi aj dobre. :) Ak si nemala rada Caitlin, rozhodne nečítaj Hvězdu - to je kniha o nej :D A preto som vlastne chcela aj Dýchaní pod vodou, lebo Nick bol spomínaný už tam. :) Dotyk anjela som tiež veľmi chcela, len sa už bojím, že ma to nezaujme v mojom veku už :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. aha, tak to jsem ráda, že jsem se do toho nepustila. i když třeba ještě jednou (za hodně dlouho) změním názor :D uvidíme.

      Dotek anděla není špatný. je to opravdu jednodušší příběh, ale pěkný :-)

      Vymazat

Za všechny názory a komentáře vám předem děkuji, nenechám je bez odezvy a můžete mi věřit, že z každého jednoho mám velkou radost :-)