středa 17. května 2017

Dárek z pravé lásky & Kocourova tajná mise - Recenze na knihy


V dnešní mini-recenzi se vrátíme zpátky do zimy s knihou Dárek z pravé lásky: 12 zimních políbení od kolektivu autorů v čele se Stephanií Perkins. Druhou knihou pak bude Winston: kocourova tajná mise od spisovatelky Frauke Scheunemann.












Dárek z pravé lásky: 12 zimních políbení

Originální název:
My True Love Gave To Me: Twelve Holiday Stories
Autoři: Stephanie PerkinsHolly BlackAlly CarterMatt de la PeñaGayle FormanJenny HanDavid LevithanKelly LinkMyra McEntireRainbow RowellLaini TaylorKiersten White

Český překlad: Jana Montorio Doležalová, Ivana Svobodová
Nakladatelství: CooBoo
Rok vydání: 2014, v ČR 2015
Počet stran: 380







Anotace:

Jestli máte rádi vánoční příběhy, vánoční filmy, vánoční pořady v televizi a speciální vánoční díly vašich oblíbených seriálů a především, jestli máte vánoční antologie, pak se do téhle knížky rozhodně zamilujete. Dárek z lásky sepsalo dvanáct těch nejlepších autorů young adult knih a jejich redaktorkou se stala Stephanie Perkinsová, jejíž příběhy o Anně a dalších už dávno znáte. Takže se uvelebte někde, kde máte pohodlí, teď na vás čeká dvanáct důvodů, proč za dlouhých zimních večerů zůstat doma a zamilovat se nad stránky příběhů.






Můj názor:

U této knihy musím nejprve pochválit geniální nápad, který vedl k jejímu vytvoření. Velmi se mi líbila také obálka i celkové grafické zpracování - snad kromě přemíry všudypřítomné růžové barvy. Za sebe bych uvítala, kdyby každá povídka měla jinou barvu (třeba kdyby se střídaly čistě vánoční barvy), ale to bude zřejmě věc názoru.

Do skutečných negativ však řadím velké množství překlepů, které se v celé knize vyskytuje. Tady u korektury někdo trochu spal…

Co autor, to povídka, co povídka, to jiný styl psaní a vyprávění příběhů. Tudíž zde nelze hodnotit „celkově“, a proto vezmu povídky krátce, jednotlivě.

O půlnocích (Rainbow Rowell) - 4,5 *
Povídka, ve které sledujeme několik silvestrovských nocí, v nichž (a během pár roků) k sobě hlavní dvojice hrdinů nachází cestu. Jak lze čekat - postavy Rainbow Rowell jsou sympatické a hravě se do povídky ponoříte. V porovnání s ostatními je krátká, ale milá.

Dáma a liška (Kelly Link) - 3,5 *
Tato povídka by se řadila k duchařským spíše než k vánočním. Námět byl originální, ale postavy mě už tolik neoslovily.

Andílci ve sněhu (Matt de la Peña) - 4 *
Nápad velmi dobrý a styl psaní čtivý, sympatické postavy. Jen mě trochu zarazilo, že zde hlavní mužská postava (ještě kluk) zná a pozná kleštičky na řasy a dokonce rozezná značky bot - a to vzhledem k tomu, že pocházel z chudších poměrů? Hmm?

Najdeš mě podle Polárky (Jenny Han) - 3 *
Autorka si pro tuto povídku vybrala vskutku skvělé vánoční prostředí a postavy - Severní pól a Santovy pomocníky. Ovšem jakkoli skvělý nápad to byl, zpracování za ním značně pokulhávalo. Povídka skončila opravdu velmi otevřeně a celkově jsme se z ní dozvěděli moc málo. Rozhodně by si zasloužila širší záběr a větší propracovanost.

To je Yulský zázrak, Charlie Browne (Stephanie Perkins) - 5 *
Tato povídka u mě vyhrála soutěž o nejlepší povídku knihy. Klenot. Téměř okamžitě jsem si oblíbila velmi sympatické postavy s nezvyklými jmény - Sever a Marigolda. Děj byl pěkný, promyšlený a hodně jsem se u povídky nasmála. Stephanie Perkins se zkrátka nezapře :-)

Váš záskok za Santu (David Levithan) - 2,5 *
Nápad na povídku nebyl špatný, ale v autorově podání mi přišel hodně slabý, nijak dobře zpracovaný. Kromě upřímné snahy hlavního hrdiny byla tato povídka prakticky o ničem. Rozhodně by chtěla více propracovat a vypilovat.

Krampuslauf (Holly Black) - 1 *
U této povídky jsem myslela, že si autorka spletla zadání. Vánoce a čerti? Vážně???

Cos to sakra provedla, Sophie Rothová? (Gayle Forman) - 3 *
Ačkoliv jsem na Gayle Forman po jejím „slavném“ Jenom jeden den (recenze ZDE) trochu alergická, snažila jsem se jí dát novou šanci. A víte co? Nedopadlo to moc slavně. Nápad byl celkem dobrý, styl psaní také, postavy celkem fajn, ale tomu konci jsem nedovedla tak docela uvěřit. U těchto povídek je nutné, aby se postavy sblížily v rekordním čase, a to je třeba napsat tak, aby to nepůsobilo nijak urychleně, nýbrž přirozeně. A tomuto vztahu jsem uvěřit moc nedovedla.

Kyblíky s pivem a Jezulátko (Myra McEntire) - 4 *
Tady jsem se nemohla zbavit myšlenek na Nicholase Sparkse a jeho Nezapomenutelnou cestu. Úplně jsem to viděla :-)
V této povídce se mi velmi líbil námět, zpracování i postavy. Trochu mě mrzelo, že povídka skončila tak brzy, protože bych OPRAVDU RÁDA věděla, jak to bylo dál…

Vítejte ve Vánocích, CA (Kiersten White) - 4,5 *
Tato povídka se mi po Yulském zázraku líbila jako druhá nejvíc. Kuchař Ben byl naprosto skvělý, jeho optimismus a nadšení z knihy přímo sálaly. Pasáže s vynikajícím jídlem byly nakažlivé! Uch! A celkové vyznění této povídky bylo vskutku vánoční, pozitivní a jednoduše kouzelné! :-)

Betlémská hvězda (Ally Carter) - 4,5 *
Nápad na tuto povídku se řadil rovněž k těm originálním a velmi dobře zpracovaným. Konec samotný na jednu stranu lehce zaváněl obyčejnou americkou romantickou komedií, ale mně se to zkrátka líbilo! Bylo to vánoční a postavy i prostředí byly sympatické a také vánoční :-)

Dívka, která probudila Snílka (Laini Taylor) - 1 *
What on Earth was this? Podle názvu a podle toho, že to byla poslední povídka, jsem čekala opravdu pomyslnou sladkou tečku, třešničku na dortu, která tuto knihu důstojně uzavře, ale co bylo TOTO a jak TOTO mělo co dělat s Vánoci?

Na jednu stranu oceňuji originální nápad, ale celkové vyznění příběhu mě rozladilo. Paralela s církví, kterou zde autorka podala tak strašně divně a nehezky + zařazení do knihy s vánočními povídkami? No nezlobte se na mě, ale… vážně? Ne, toto bylo prostě mimo mísu.



Jak tedy můžete vidět, povídky byly různé - některé skvělé, jiné už ne. Ale každopádně opravdu oceňuji ten nápad a už se nemohu dočkat knihy Summer Days and Summer Nights: Twelve Love Stories, kterou z povídek dalších skvělých autorů rovněž sestavila Stephanie Perkins.



Celkové hodnocení:

«««««

Dárek z pravé lásky je perfektní čtení pro zimní období a především čas Vánoc. Za sebe rozhodně doporučuji povídky od Stephanie Perkins, Kiersten White a Ally Carter - pro mě nejlepší 3 povídky z celé knihy.











Winston: Kocourova tajná mise

Série:
Winston 1 (1 of 5)
Originální název:
Ein Kater in geheimer Mission
Autorka: Frauke Scheunemann

Český překlad: Eliška Dubcová
Nakladatelství: Albatros
Rok vydání: 2013, v ČR 2015
Počet stran: 214







Anotace:

Kocour v kůži školačky, školačka v kůži kocoura!

Winston je nevrlý šlechtěný kocour, který snad nikdy nevystrčil čumáček z bytu, co obývá se svým páníčkem, stárnoucím profesorem fyziky. Až jednou mu osud přivede do cesty dvanáctiletou Kiru. A pak se začnou dít věci…

Kira a Winston si jednou během bouřky po zásahu bleskem prohodí těla, a kocour tak musí najednou chodit do školy, potýkat se s Kiřinými protivnými a zlomyslnými spolužačkami i potenciálně nebezpečným bývalým přítelem její matky… A Kira v kůži Winstona zase s nepřátelsky naladěnými potulnými kočkami ze dvora.

Jak si s tím vším poradí? A podaří se jim nakonec vrátit se zpátky do vlastního těla?







Můj názor:

K této knize jsem se dostala díky letošní čtenářské výzvě na DatabáziKnih, kde je jedním z úkolů přečíst si knihu, která má v názvu zvíře. No, a jelikož jsem si od Frauke Scheunemann četla již Z pohledu jezevčíka, neměla jsem zde moc nad čím váhat.

Je třeba zdůraznit, že tato kniha je určena dětem, tudíž musíte počítat s tím, že určité věci jsou popisovány jednodušeji a autorka nezabíhá do detailů. Děj plyne svižně, ale i přesto je promyšlený.

Frauke Scheuneman se do příběhu snažila vložit logiku a nic hrdinům neusnadňovala jen proto, aby to BYLO. Styl jejího psaní je příjemný a milý a pro mladší čtenáře přímo stvořený. A možná by byl jako stvořený i pro ty, kdo chtějí začít číst knihy v němčině.

Příběh samotný se netočí jen kolem Winstona a Kiry a jejich lidských a kočičích potíží a zádrhelů spojených s proměnou. Dostane se i na trochu reálnější potíže, s nimiž se dnes bohužel musí potýkat spousta lidí - problematický partner, který s sebou neváhá stáhnout zbytek rodiny.

V knize nechyběl tolik potřebný humor, silná přátelství, ponaučení, menší detektivní zápletka a pěkný konec. Je jasné, že pokud jste už čtenáři, kteří mají trochu za sebou, tak vás kniha do kolen nedostane. Nicméně hledáte-li něco pro mladší členy rodiny či známé, anebo si sami chcete přečíst něco pěkného a odpočinkového, můžete se na Winstona spolehnout na 100 % ;-)

Pokud se u nás objeví pokračování této milé série, určitě po něm sáhnu.




Celkové hodnocení:

«««««

Příběh o kocouru Winstonovi a dívce Kiře je kniha, která se báječně hodí pro mladší čtenáře nebo pro ty, kteří si chtějí přečíst něco pěkného a nenáročného. Milý příběh, sympatické postavy a čtivý styl psaní.






Obrázky: google.com, pinterest.com

Žádné komentáře:

Okomentovat

Za všechny názory a komentáře vám předem děkuji, nenechám je bez odezvy a můžete mi věřit, že z každého jednoho mám velkou radost :-)