neděle 28. ledna 2018

Pár slov o knize... - Adam Stvořitel





Autoři: Karel a Josef Čapkovi

Nakladatelství: Aventinum
Rok vydání originálu: 1928
Počet stran: 92



Anotace:

Komedie o sedmi obrazech.

Hrdina hry Adam, zneuznaný filozof a vynálezce, zničí výstřelem z kanónu negace svět a Bůh ho za to potrestá tím, že mu přikáže stvořit nové lidstvo. Autor tímto dílem ukazuje nesmyslnost krajního revolucionářství, které neguje hodnoty, aniž by bylo schopné vytvářet hodnoty nové.



========== ========== ==========



Do Adama Stvořitele jsem se pustila opět díky loňské čtenářské výzvě na Databázi knih - tentokrát v bodu zahrnujícím dílo od českého autora. Přiznávám, že výběr byl ovlivněn také tím, že už to bylo ke konci prosince a já potřebovala něco kratšího, abych výzvu stihla splnit. To ovšem nemění nic na tom, že jsem hrozně ráda, že jsem se právě do této knihy dala. No dala… vzala jsem si ji na poslech v podobě rádiové hry s Viktorem Preissem, Ivanem Trojanem a dalšími skvěle namluvenými postavami. A mám-li to shrnout, pak tuto hru a její zpracování hodnotím jako fenomenální.

Samotné dílo bratří Čapků odsýpá velmi rychle. Oba v něm s nezaměnitelnou jistotou a lehkostí pracují s krásou českého jazyka, kterou hned tak někdo neovládá. Věty hry klouzaly z jedné do druhé a ani na chvilku jsem se nenudila. Co ale trochu vytknout musím, tak poněkud málo popisů. Např. poté, co Adam začal tvořit, jsem se nemohla zbavit představy, že je na holé pustině a bude se muset dát i do tvoření hor a řek atd. A přitom z pozdějšího děje vyplynulo, že toto vše už kolem bylo. Takových „drobností“ zde bylo víc. Ty popisy mi vážně chyběly…

Co se mi ale velmi líbilo, tak bylo maximálně originální pojetí každé z postav a psychologický vývoj postavy hlavní - Adama. Také se mi líbil samotný nápad příběhu - rozběsněný Adam, znechucený lidstvem dostane možnost ho jednou provždy zničit, ba co víc! - po zničení může začít tvořit od začátku.

Jen si upřímně přiznejme, koho to už alespoň jednou nenapadlo? Nemyslím zničení světa, ale to, že bychom mnohdy tak rádi s něčím (třeba i s naším bytím) začali od znovu a s čistým štítem. Jenže při hlubším zamyšlení vyjde najevo prostý fakt - ano, vyvarovali bychom se chyb, o nichž víme nyní, ale zákonitě bychom museli udělat jiné a třeba i horší. Kdo ví? Tudíž by to vyšlo nastejno a byli bychom jako v začarovaném kruhu.

Navíc chybami se člověk učí a bez těch kopanců a „držkopádů“, které jsme si každý prožili (a ještě prožijeme), bychom nebyli takoví, jací jsme dnes. Tudíž nezbývá než se z chyb učit a snažit se být lepší, více pokornější a shovívavější k chybám druhých.

Celkově tedy Adama Stvořitele doporučuji všemi deseti čtenářům od 15 let. Není zde nic nevhodného, to vůbec ne! - jen si myslím, že čím starší člověk je, tím více si dílo může užít. Kniha má nejen spousty námětů k zamyšlení na mnoho různých témat, od politiky přes manželství až po výchovu, ale je zde i spousta a spousta humorných situací, které vás přimějí smát se nahlas.  Mě kupříkladu nejvíce pobavila část, v níž si Adam a později Alter Ego tvoří družky :D


Adam Stvořitel od bratří Čapků ode mě tedy dostává 4 * z 5.




Text (kromě anotace): © Anne Leyyd
Obrázky: google.com

Žádné komentáře:

Okomentovat

Za všechny názory a komentáře vám předem děkuji, nenechám je bez odezvy a můžete mi věřit, že z každého jednoho mám velkou radost :-)